WAALWIJK - Opnieuw heeft een vrachtwagen zich klemgereden onder het beruchte Waalwijkse viaduct aan de Hertog Janstraat. Menig chauffeur schat de hoogte van het viaduct verkeerd in, waardoor jaarlijks meerdere vrachtwagens vast komen te staan tegen het betonnen plafond.
De politie Waalwijk werd opgeroepen om naar de klemgereden vrachtwagen toe te gaan. En op Facebook plaatste de wijkagent meteen maar meerdere foto's om bestuurders erop te wijzen dat het viaduct toch echt aan de lage kant is. Maar dat zou al bekend moeten zijn, want het A59-viaduct bij de Hertog Janstraat in Waalwijk draagt de littekens van menige aanvaring met vrachtwagens. De rand - daar waar je het eerst contact maakt - is zelfs her en der afgebrokkeld.
Het viaduct heeft inmiddels een beruchte reputatie, omdat er zo regelmatig vrachtwagens onder blijven steken. Ondanks het feit dat Rijkswaterstaat in december 2017 nog extra waarschuwingsborden plaatste, gebeurde het eind december dat jaar en begin januari 2018 al drie keer. En ook daarvoor zijn er meerdere gevallen bekend. Het meest recente incident is van februari dit jaar. Ook toen paste de vrachtwagen niet onder het viaduct door en verboog zo zijn dak.
De enige échte waarschuwing - een rood-witte plank aan kettingen, je raakt hem als je te hoog bent - werkt niet. Bij nieuwe viaducten onder rijkswegen geldt tegenwoordig een minimale standaardhoogte van 4,60 meter. Dit Waalwijkse viaductje is daarentegen wel weer aan de lage kant: 3,60 meter.
Soms gebeurt het dat de veroorzaker van de schade niet te achterhalen is. ,,Als de veroorzaker bekend is, wordt hij aansprakelijk gesteld en claimen we de schade via de verzekering. Is hij niet bekend dan moeten we de schade verhalen op het Waarborgfonds. Aangezien het dan ook om gemeenschapsgeld gaat, zal Rijkswaterstaat in veel gevallen opdraaien voor de herstelkosten”, zei een woordvoerder van Rijkswaterstaat tegen deze site.
Tekst: Erik Luiten