Als je veel mensen hebt die voor je werken en niet constant persoonlijk met hen samenwerkt, kan het lastig zijn om te weten hoe ieder van hen presteert. Gelukkig zijn er verschillende manieren om hier toch achter te komen. Een veelgebruikte manier is het inzetten van een 360 graden beoordeling. Wat dat is en hoe het werkt? Dat leggen we je uit in dit artikel!
Wat is 360 graden feedback?
Je kunt uitvinden hoe al jouw medewerkers presteren door het inzetten van 360 graden feedback. Je laat meerdere mensen een beoordeling geven over een bepaalde medewerker, denk bijvoorbeeld aan collega’s, leidinggevenden of zelfs klanten. Het is belangrijk dat je altijd feedback vraagt aan minstens twee personen, zodat je echt een goed beeld krijgt. Zo weet je ook zeker dat de mening van mensen over de persoon zelf niet meetelt in de beoordeling.
De voordelen van 360 graden feedback
Er zijn veel manieren waarop je erachter kunt komen hoe een medewerker presteert, maar 360 graden feedback is toch wel een van de beste. Het kan in veel gevallen nuttig zijn, bijvoorbeeld als je over een tijd een functioneringsgesprek of een beoordelingsgesprek gaat voeren met de medewerker in kwestie. Je kunt er ook voor kiezen om een aantal keer per jaar 360 graden feedback in te zetten. Zo houd jij jouw personeel gemotiveerd en help je hen met hun persoonlijke en professionele ontwikkeling.
Hoe zet je 360 graden feedback in?
Deze soort feedback wordt vaak ingezet door middel van een 360 graden feedback vragenlijst of formulier. Je kunt dit formulier door de mensen laten invullen die de medewerker moeten beoordelen. Met behulp van zo’n formulier krijg je een duidelijk beeld, aangezien iedereen dezelfde vragen moet beantwoorden. De werknemer zelf laat je het formulier ook invullen. Op die manier kun je ook zien of een medewerker een goed beeld heeft van zijn of haar eigen functioneren.
Hoe maak je een goede vragenlijst?
Wil een vragenlijst effectief zijn, dan moet je deze natuurlijk wel met zorg samenstellen. Zorg ervoor dat je de juiste vragen stelt om een goed beeld te krijgen van de belangrijke aspecten van de functie. Daarnaast moet je van tevoren goed bedenken waarop je de werknemer precies wil gaan beoordelen. Zorg dat je duidelijke vragen opstelt die niet op verschillende manieren te interpreteren zijn. Ten slotte is het belangrijk dat het niet teveel tijd kost om de vragenlijst in te vullen. We raden je aan om maximaal 20 vragen in een 360 graden feedback formulier te verwerken.